Přestavby nákladních přívěsů a návěsů na traktorové

V souladu s rozhodnutím Ministerstva dopravy č. HP-0286 provádíme přestavby nákladních přívěsů a návěsů na traktorové (změna kategorie O na R - dříve OT). 



Provádíme přestavby všech přípojných vozidel bez ohledu na druh karoserie (valník, sklápěč, cisterna atd.) i výrobce. 

Přestavby bez souhlasu výrobce (lze realizovat i u vozidel již zaniklých výrobce bez právního nástupce).

Image

LEGISLAVITA

Ministerstvo dopravy ČR svým rozhodnutím č. HP - 0286 ze dne 13. 12. 2021 č. j. MD-38328/2021-150/2 schválilo naší společnosti hromadnou přestavbu přípojných vozidel - přívěsů a návěsů všech výrobců a provedení kategorie O (nákladní přívěs) na vozidla kategorie Ra1, Ra2, Ra3, Ra4, Rb1, Rb2, Rb3, Rb4 (traktorový přívěs/návěs).


K provedení přestavby není vyžadován souhlas výrobce ani prověření stavu pověřenou zkušebnou (brzdné zkoušky). Na základě uvedeného rozhodnutí lze realizovat přestavbu mimo jiné i vozidel již zaniklých výrobců např. přívěsy HW 60.11.

Možnost demontáže přestavby - uvedení vozidla do původního stavu, tzn. zpět nákladní přívěs nebo návěs.


Podmínkou provedení přestavby je dle výše uvedeného rozhodnutí MDČR platná STK, ne starší 2 měsíců (STK jako nákladní přívěs). 


Dle Vyhlášky č. 209/2018 provoz tažného vozidla bez ABS a přípojného vozidla s ABS pouze při zajištění napájení a kontroly správné funkce zařízení ABS přípojného vozidla - montáž zásuvky provádí p. Procházka, tel.: +420 724 810 568.

BEZ NUTNOSTI PŘISTAVENÍ VOZIDLA
BEZ NUTNOSTI VOZIDLO PŘEPRAVOVAT

Prohlídka vozidla naším technikem probíhá v provozovně objednavatele, není nutné vozidlo přepravovat do naší provozovny.

PODMÍNKY PŘESTAVBY
PLATNÁ STK NE STARŠÍ 2 MĚSÍCŮ

Pro provedení přestavby je nutná platná STK ne starší 2 měsíců jako nákladní přívěs/návěs (ne přestavbová). STK zajišťuje objednavatel přestavby.

dle vyhlášky 209/2018 
SPOJITELNOST VOZIDEL DLE KATEGORIÍ

Za vozidlo kategorie N - nákladní automobil lze zapojit pouze vozidlo kategorie O - nákladní přívěs nebo návěs. Za vozidlo kategorie T - traktor lze zapojit pouze vozidlo kategorie R, dříve OT- traktorový přívěs nebo návěs.

rychlost vozidla
NEJVYŠŠÍ POVOLENÁ RYCHOST VOZIDLA

U vozidle vybavených ABS lze ponechat původní maximální povolenou rychlost vozidla. U vozidel bez ABS maximálně 60 km/hod.

podmínky STK
STK

Termín příští STK po přestavbě zůstává stejný, tzn. 1 rok. Při příští STK v závislosti na maximální rychlosti (do 40 km 1x za 4 roky, nad 40 km 1x za 2 roky. 

Přestavby přípojných vozidel kategorie O na vozidla kategorie R (dříve OT) provádíme na základě oprávnění Ministerstva dopravy k hromadným přestavbám. Do kategorie vozidel R se řadí zejména zemědělská a lesnická přípojná vozidla za traktor, která jsou primárně určena k přepravě nákladu nebo zpracování materiálu. 

Podkategorie vozidel R:

Označení Parametry
    R1 součet technicky přípustných hmotností na nápravu nepřevyšuje 1,5 tuny
    R2 součet technicky přípustných hmotností na nápravu nepřevyšuje 3,5 tuny
    R3 součet technicky přípustných hmotností na nápravu nepřevyšuje 21 tun
    R4 součet technicky přípustných hmotností na nápravu převyšuje 21 tun

 

Podkategorie vozidel R jsou dále doplněna písmenem a nebo b určujícím maximální konstrukční rychlost vozidla. Do podkategorie vozidel Ra jsou řazena vozidla, jejich nejvyšší konstrukční rychlost nepřevyšuje 40 km/hod. Podkategorie Rb je určena pro vozidla, jejichž maximální konstrukční rychlost převyšuje 40 km/hod. 

Při přestavbě vozidel kategorie O na vozidla kategorie Rb je možné zachovat původní rychlost vozidla, pokud se jedná o vozidlo vybavené ABS. V případě vozidel bez ABS lze zapsat maximální konstrukční rychlost do 60 km/hod. 

Lhůta technické prohlídky je u vozidel podkategorie Ra 1 x za 4 roky, u vozidel podkategorie Rb 1 x za 2 roky

 

Spojitelnost vozidel do jízdní soupravy je řešena Vyhláškou č. 209/2018, Vyhláška o rozměrech, hmotnostech a spojitelnosti vozidel, která mimo jiné uvádí:

§ 3

Spojitelnost z pohledu hmotnosti přípojného vozidla a souprav
Bezpečnost provozu na pozemních komunikacích je ohrožena, pokud není splněna některá z následujících podmínek:

a) hmotnost přípojného vozidla nebo přípojných vozidel nesmí být u jízdních souprav s tažným vozidlem, jehož nejvyšší konstrukční rychlost je do 40 km.h-1, vyšší než dvaapůlnásobek hmotnosti tažného vozidla; u jízdní soupravy traktoru a traktorového návěsu se hmotností každého z vozidel jízdní soupravy rozumí součet hmotností připadajících na jednotlivé nápravy traktoru a návěsu; část hmotnosti připadající na nápravy traktorového návěsu nesmí převyšovat největší povolenou hmotnost přípojného vozidla uvedenou v technickém průkazu traktoru,

b) hmotnost přípojného vozidla nebo přípojných vozidel nesmí být u jízdních souprav s tažným vozidlem, jehož nejvyšší konstrukční rychlost je vyšší než 40 km.h-1, vyšší než jedenapůlnásobek hmotnosti tažného vozidla; toto ustanovení neplatí pro přípojná vozidla kategorií O1 a O2,

 

§ 4

Spojitelnost vozidel v jízdní soupravu
Bezpečnost provozu na pozemních komunikacích je dále ohrožena, pokud není splněna některá z následujících podmínek:

a) za vozidla kategorií M, N, L nebo Z lze připojit pouze vozidla kategorie S, pokud tak bylo stanoveno při schválení technické způsobilosti obou vozidel, nebo vozidla kategorie O,

b) za vozidla kategorií T, C nebo Z lze připojit pouze vozidla kategorie R nebo S, pokud není v § 3 odst. 1 písm. f) stanoveno jinak,

 

e) zapojení vozidel do jízdních souprav, s výjimkou tažení přívěsů kategorií O1 nebo O2 s nájezdovou brzdou, je možné v těchto kombinacích:

1. tažné vozidlo s ABS a přípojné vozidlo s ABS,

2. tažné vozidlo bez ABS a přípojné vozidlo bez ABS,

3. tažné vozidlo bez ABS a přípojné vozidlo s ABS za podmínky, že tažné vozidlo je vybaveno zařízením umožňujícím napájet a kontrolovat bezchybnou funkci ABS přípojného vozidla, a

4. tažné vozidlo kategorie T s ABS a přípojné vozidlo bez ABS, jehož nejvyšší konstrukční rychlost je do 40 km.h-1,

 

Značení vozidel

Zadní značení pro silniční motorová a přípojná vozidla (kategorie vozidel N3, N2, O1, O2, O3, O4). Toto značení se nepoužívá u vozidel kategorie R. Při přestavbě vozidla kategorie O na vozidla kategorie R dochází k demontáži značení.

Značení silničních vozidel

Zásady pro montáž značení těžkých/dlouhých silničních motorových/přípojných vozidel kategorie (N, O):

  • Desky musí být umístěny na zádi vozidla a jejich plochy musí být orientovány směrem dozadu.
  • Umístění desek na vozidle musí být symetrické vzhledem k rovinám symetrie vozidla a musí být umístěny kolmo k vodorovné rovině a podélné svislé rovině symetrie vozidla. Vzhledem ke svislé příčné rovině se připouští tolerance ± 5°.
  • Desky se střídajícími se pruhy červené a žluté barvy musí být na vozidle orientovány do tvaru písmene A (aby pruhy směřovaly od střední podélné roviny souměrnosti vozidla směrem od této roviny k vnějšímu obrysu vozidla směrem dolů pod úhlem 45°).
  • Jedna souvislá deska s činnou plochou celkové délky 1130 až 2300 mm, která je na vozidle umístěna horizontálně.
  • Geometrická viditelnost těchto desek musí být ve vodorovné rovině nejméně 30° vně a dovnitř a ve svislé rovině nejméně 15° nad a pod vodorovnou rovinou.
  • Připevnění desky na zádi vozidla musí být stabilní a dostatečně pevné (např. šrouby, nýty nebo lepením ), aby při provozu vozidla nemohlo dojít k samovolnému uvolnění této desky nebo ke změně její polohy. 

 

Zadní značení pro pomalá vozidla kat. T, C a přípojná vozidla kategorie Ra. Při přestavbě vozidla kategorie O na vozidla kategorie Ra dochází k montáži značení. Desky zadního značení se užívají pro zvýšení viditelnosti zádi vozidel s nízkou konstrukční rychlostí a jejich přípojných vozidel, která díky své konstrukci nemohou jet rychleji než 30 km/h (tzv. pomalá vozidla – PV).

Značení pomalých vozidel

Zásady pro montáž značení pomalých vozidel kategorie (T, C, Ra):

  • Vozidlo musí být na zádi opatřeno buď dvěma deskami umístěnými souměrně vůči střední podélné rovině souměrnosti vozidla nebo jednou takovou deskou, která musí být umístěna v levé polovině vozidla.
  • Vrchol vnitřního trojúhelníku musí být orientován směrem nahoru, homolog. značka je v levém rohu.
  • Každý bod činné plochy nad rovinou vozovky musí být ve výšce nejméně 250 mm a nejvíce 1500 mm.
  • Deska musí být umístěna na vozidle kolmo k vodorovné rovině a ke střední svislé podélné rovině souměrnosti vozidla. Vzhledem k příčné svislé rovině se připouští tolerance ± 5°.
  • Geometrická viditelnost těchto desek musí být ve vodorovné rovině nejméně 30° vně a dovnitř a ve svislé rovině nejméně 15° nad a pod vodorovnou rovinou.
  • Připouští se nezbytné zakrytí činné plochy každé desky, pokud taková zakrytí jsou nezbytná z konstrukčních důvodů daných účelem vozidla, případně nástavby či výměnné karoserie. Takové zakrytí může činit nejvýše 10% z činné plochy této desky.