Přestavby nákladních přívěsů a návěsů na traktorové
V souladu s rozhodnutím Ministerstva dopravy č. HP-0286 provádíme přestavby nákladních přívěsů a návěsů na traktorové (změna kategorie O na R - dříve OT).
Provádíme přestavby všech přípojných vozidel bez ohledu na druh karoserie (valník, sklápěč, cisterna atd.) i výrobce.
Přestavby bez souhlasu výrobce (lze realizovat i u vozidel již zaniklých výrobce bez právního nástupce).
LEGISLAVITA
Ministerstvo dopravy ČR svým rozhodnutím č. HP - 0286 ze dne 13. 12. 2021 č. j. MD-38328/2021-150/2 schválilo naší společnosti hromadnou přestavbu přípojných vozidel - přívěsů a návěsů všech výrobců a provedení kategorie O (nákladní přívěs) na vozidla kategorie Ra1, Ra2, Ra3, Ra4, Rb1, Rb2, Rb3, Rb4 (traktorový přívěs/návěs).
K provedení přestavby není vyžadován souhlas výrobce ani prověření stavu pověřenou zkušebnou (brzdné zkoušky). Na základě uvedeného rozhodnutí lze realizovat přestavbu mimo jiné i vozidel již zaniklých výrobců např. přívěsy HW 60.11.
Možnost demontáže přestavby - uvedení vozidla do původního stavu, tzn. zpět nákladní přívěs nebo návěs.
Podmínkou provedení přestavby je dle výše uvedeného rozhodnutí MDČR platná STK, ne starší 2 měsíců (STK jako nákladní přívěs).
Dle Vyhlášky č. 209/2018 provoz tažného vozidla bez ABS a přípojného vozidla s ABS pouze při zajištění napájení a kontroly správné funkce zařízení ABS přípojného vozidla - montáž zásuvky provádí p. Procházka, tel.: +420 724 810 568.
BEZ NUTNOSTI VOZIDLO PŘEPRAVOVAT
Prohlídka vozidla naším technikem probíhá v provozovně objednavatele, není nutné vozidlo přepravovat do naší provozovny.
PLATNÁ STK NE STARŠÍ 2 MĚSÍCŮ
Pro provedení přestavby je nutná platná STK ne starší 2 měsíců jako nákladní přívěs/návěs (ne přestavbová). STK zajišťuje objednavatel přestavby.
SPOJITELNOST VOZIDEL DLE KATEGORIÍ
Za vozidlo kategorie N - nákladní automobil lze zapojit pouze vozidlo kategorie O - nákladní přívěs nebo návěs. Za vozidlo kategorie T - traktor lze zapojit pouze vozidlo kategorie R, dříve OT- traktorový přívěs nebo návěs.
NEJVYŠŠÍ POVOLENÁ RYCHOST VOZIDLA
U vozidle vybavených ABS lze ponechat původní maximální povolenou rychlost vozidla. U vozidel bez ABS maximálně 60 km/hod.
STK
Termín příští STK po přestavbě zůstává stejný, tzn. 1 rok. Při příští STK v závislosti na maximální rychlosti (do 40 km 1x za 4 roky, nad 40 km 1x za 2 roky.
Přestavby přípojných vozidel kategorie O na vozidla kategorie R (dříve OT) provádíme na základě oprávnění Ministerstva dopravy k hromadným přestavbám. Do kategorie vozidel R se řadí zejména zemědělská a lesnická přípojná vozidla za traktor, která jsou primárně určena k přepravě nákladu nebo zpracování materiálu.
Podkategorie vozidel R:
Označení | Parametry |
R1 | součet technicky přípustných hmotností na nápravu nepřevyšuje 1,5 tuny |
R2 | součet technicky přípustných hmotností na nápravu nepřevyšuje 3,5 tuny |
R3 | součet technicky přípustných hmotností na nápravu nepřevyšuje 21 tun |
R4 | součet technicky přípustných hmotností na nápravu převyšuje 21 tun |
Podkategorie vozidel R jsou dále doplněna písmenem a nebo b určujícím maximální konstrukční rychlost vozidla. Do podkategorie vozidel Ra jsou řazena vozidla, jejich nejvyšší konstrukční rychlost nepřevyšuje 40 km/hod. Podkategorie Rb je určena pro vozidla, jejichž maximální konstrukční rychlost převyšuje 40 km/hod.
Při přestavbě vozidel kategorie O na vozidla kategorie Rb je možné zachovat původní rychlost vozidla, pokud se jedná o vozidlo vybavené ABS. V případě vozidel bez ABS lze zapsat maximální konstrukční rychlost do 60 km/hod.
Lhůta technické prohlídky je u vozidel podkategorie Ra 1 x za 4 roky, u vozidel podkategorie Rb 1 x za 2 roky.
Spojitelnost vozidel do jízdní soupravy je řešena Vyhláškou č. 209/2018, Vyhláška o rozměrech, hmotnostech a spojitelnosti vozidel, která mimo jiné uvádí:
§ 3
Spojitelnost z pohledu hmotnosti přípojného vozidla a souprav
Bezpečnost provozu na pozemních komunikacích je ohrožena, pokud není splněna některá z následujících podmínek:
a) hmotnost přípojného vozidla nebo přípojných vozidel nesmí být u jízdních souprav s tažným vozidlem, jehož nejvyšší konstrukční rychlost je do 40 km.h-1, vyšší než dvaapůlnásobek hmotnosti tažného vozidla; u jízdní soupravy traktoru a traktorového návěsu se hmotností každého z vozidel jízdní soupravy rozumí součet hmotností připadajících na jednotlivé nápravy traktoru a návěsu; část hmotnosti připadající na nápravy traktorového návěsu nesmí převyšovat největší povolenou hmotnost přípojného vozidla uvedenou v technickém průkazu traktoru,
b) hmotnost přípojného vozidla nebo přípojných vozidel nesmí být u jízdních souprav s tažným vozidlem, jehož nejvyšší konstrukční rychlost je vyšší než 40 km.h-1, vyšší než jedenapůlnásobek hmotnosti tažného vozidla; toto ustanovení neplatí pro přípojná vozidla kategorií O1 a O2,
§ 4
Spojitelnost vozidel v jízdní soupravu
Bezpečnost provozu na pozemních komunikacích je dále ohrožena, pokud není splněna některá z následujících podmínek:
a) za vozidla kategorií M, N, L nebo Z lze připojit pouze vozidla kategorie S, pokud tak bylo stanoveno při schválení technické způsobilosti obou vozidel, nebo vozidla kategorie O,
b) za vozidla kategorií T, C nebo Z lze připojit pouze vozidla kategorie R nebo S, pokud není v § 3 odst. 1 písm. f) stanoveno jinak,
e) zapojení vozidel do jízdních souprav, s výjimkou tažení přívěsů kategorií O1 nebo O2 s nájezdovou brzdou, je možné v těchto kombinacích:
1. tažné vozidlo s ABS a přípojné vozidlo s ABS,
2. tažné vozidlo bez ABS a přípojné vozidlo bez ABS,
3. tažné vozidlo bez ABS a přípojné vozidlo s ABS za podmínky, že tažné vozidlo je vybaveno zařízením umožňujícím napájet a kontrolovat bezchybnou funkci ABS přípojného vozidla, a
4. tažné vozidlo kategorie T s ABS a přípojné vozidlo bez ABS, jehož nejvyšší konstrukční rychlost je do 40 km.h-1,
Značení vozidel
Zadní značení pro silniční motorová a přípojná vozidla (kategorie vozidel N3, N2, O1, O2, O3, O4). Toto značení se nepoužívá u vozidel kategorie R. Při přestavbě vozidla kategorie O na vozidla kategorie R dochází k demontáži značení.
Zásady pro montáž značení těžkých/dlouhých silničních motorových/přípojných vozidel kategorie (N, O):
- Desky musí být umístěny na zádi vozidla a jejich plochy musí být orientovány směrem dozadu.
- Umístění desek na vozidle musí být symetrické vzhledem k rovinám symetrie vozidla a musí být umístěny kolmo k vodorovné rovině a podélné svislé rovině symetrie vozidla. Vzhledem ke svislé příčné rovině se připouští tolerance ± 5°.
- Desky se střídajícími se pruhy červené a žluté barvy musí být na vozidle orientovány do tvaru písmene A (aby pruhy směřovaly od střední podélné roviny souměrnosti vozidla směrem od této roviny k vnějšímu obrysu vozidla směrem dolů pod úhlem 45°).
- Jedna souvislá deska s činnou plochou celkové délky 1130 až 2300 mm, která je na vozidle umístěna horizontálně.
- Geometrická viditelnost těchto desek musí být ve vodorovné rovině nejméně 30° vně a dovnitř a ve svislé rovině nejméně 15° nad a pod vodorovnou rovinou.
- Připevnění desky na zádi vozidla musí být stabilní a dostatečně pevné (např. šrouby, nýty nebo lepením ), aby při provozu vozidla nemohlo dojít k samovolnému uvolnění této desky nebo ke změně její polohy.
Zadní značení pro pomalá vozidla kat. T, C a přípojná vozidla kategorie Ra. Při přestavbě vozidla kategorie O na vozidla kategorie Ra dochází k montáži značení. Desky zadního značení se užívají pro zvýšení viditelnosti zádi vozidel s nízkou konstrukční rychlostí a jejich přípojných vozidel, která díky své konstrukci nemohou jet rychleji než 30 km/h (tzv. pomalá vozidla – PV).
Zásady pro montáž značení pomalých vozidel kategorie (T, C, Ra):
- Vozidlo musí být na zádi opatřeno buď dvěma deskami umístěnými souměrně vůči střední podélné rovině souměrnosti vozidla nebo jednou takovou deskou, která musí být umístěna v levé polovině vozidla.
- Vrchol vnitřního trojúhelníku musí být orientován směrem nahoru, homolog. značka je v levém rohu.
- Každý bod činné plochy nad rovinou vozovky musí být ve výšce nejméně 250 mm a nejvíce 1500 mm.
- Deska musí být umístěna na vozidle kolmo k vodorovné rovině a ke střední svislé podélné rovině souměrnosti vozidla. Vzhledem k příčné svislé rovině se připouští tolerance ± 5°.
- Geometrická viditelnost těchto desek musí být ve vodorovné rovině nejméně 30° vně a dovnitř a ve svislé rovině nejméně 15° nad a pod vodorovnou rovinou.
- Připouští se nezbytné zakrytí činné plochy každé desky, pokud taková zakrytí jsou nezbytná z konstrukčních důvodů daných účelem vozidla, případně nástavby či výměnné karoserie. Takové zakrytí může činit nejvýše 10% z činné plochy této desky.