rozhodnutí ministerstva dopravy č. HP-0425

Přestavby tahačů

  1. nosiče výměnných nástaveb s úpravou pro tažení návěsů


  2. tahače návěsů a možností přepravy výměnných nástaveb

Na základě rozhodnutí Ministerstva dopravy ČR provádíme hromadné přestavby tahačů návěsů na vozidla BA nosič výměnných nástaveb s úpravou pro tažení návěsů popř. BC tahač návěsů s možností přepravy výměnných nástaveb.

Zprostředkování povinného ručení a havarijního pojištění 

Rádi Vám zprostředkujeme kompletní pojišťovací poradenství za účelem zajištění výhodnějšího povinného ručení, popř. havarijního pojištění. Smlouvy jsou po dohodě s pojišťovnami přizpůsobeny kategorii vozidla, v případě pojistného plnění nedochází k jeho krácení z důvodu chybně uzavřeného pojištění.

Univerzální využití vozidla

Přestavba tahače návěsů na nosič výměnných nástaveb umožňuje zefektivnění využití stávající techniky. Vozidlo lze využívat k přepravě menších nákladů bez použití v soupravě s návěsem. Lze přepravovat výměnné nástavby schváleného typu (cisternové, sklápěčkové, skříňové, valníkové...)

Snížení daňových nákladů

Novelou zákona o dani silniční v roce 2022 došlo ke změně výpočtu silniční daně u nákladních vozidel a jejich souprav. Přestavbou je docíleno snížení silniční daně u tahače na méně než polovinu původní sazby. Návěsy zapsané dle technického průkazu jako DA nově nepodléhají silniční dani.

Změna výše zákonného pojištění

Přestavbou tahače na nosič výměnných nástaveb s úpravou pro tažení návěsů dochází ke změně zařazení vozidla a tím také ke změně výše pojistného. Novou výši pojistného na pojištění odpovědnosti způsobené provozem vozidla lze sdělit před provedením přestavby.

Bez omezení jízdy po dálnici a do zahraničí

Přestavbou se nemění kategorie vozidla "N". Vozidlo lze dále využívat pro jízdu po dálnicích i do zahraničí bez omezení. U vozidel kategorie T (traktor) riziko sankce do výše 500.000,-- Kč v případě neoprávněného užití komunikace (jízda po dálnici zvláštním vozidlem).

Technickou dokumentaci k přestavbě vozidla na nosič výměnných nástaveb s úpravou pro tažení návěsů/tahač návěsů s možností přepravy výměnných nástaveb vč. montáže aretační tahačové příčky jsme schopni zajistit cca do týdne od objednávky přestavby. Termín vyřízení konkrétní přestavby bude upřesněn po domluvě s klientem.

Fotogalerie

phoca_thumb_m_04

phoca_thumb_m_03

phoca_thumb_m_02

phoca_thumb_m_01

phoca_thumb_m_05

phoca_thumb_m_06

phoca_thumb_m_07

phoca_thumb_m_08

phoca_thumb_m_09

phoca_thumb_m_11---kopie

phoca_thumb_m_12---kopie

Legislativa

Naše společnost je oprávněna na základě rozhodnutí MDČR č. HP-0425, č. j. MD/2740/2021/150/2 provádět hromadné přestavby tahačů návěsů na nákladní automobil - nosič výměnných nástaveb s příslušným zápisem v TP vozidla a to ve variantách dle individuálních potřeb klienta:

Varianta 1: Nákladní automobil - tahač návěsů BC s možností přepravy výměnných nástaveb

Varianta 2: Nákladní automobil - nosič výměnných nástaveb BA s možností tažení návěsů.

Při této přestavbě je zachováno spojovací zařízení - návěsová točnice. Součástí přestavby je dodání a montáž schválené aretační návěsové příčky na rám za kabinu vozidla. Výměnná nástavba je uchycena točnicí základního vozidla a zajištěna aretační příčkou. Technické podmínky a postup hromadné přestavby odpovídají požadavkům uvedeným v protokolu TZV CZ  č. 18-TZV-0348. Případné dodání výměnné nástavby dle přání a individuálních potřeb zákazníka vč. zajištění potřebné dokumentace. Společnost je držitelem certifikace ČSN EN ISO 9001:2016 pro obory Přestavby a změny typu vozidel a jejich nástaveb, Výroba výměnných nástaveb vozidel a zemědělských strojů, Opravy a montáže vozidel a strojů, reg. č. certifikátu 961/2020/SC/Q.

Nedochází ke změně kategorie vozidla - vozidlo zůstává nákladní automobil, nejedná se o přestavbu na traktor. Vozidlo je možné provozovat bez omezení jízdy po dálnici (u vozidel kategorie T-traktor sankce do výše 500 000,-- Kč dle §42a,b odst. 1, písm. b zák. č. 13/1997, Sb.). Bez omezení jízdy do zahraničí.

Přestavba nevyžaduje přistavení vozidla do naší provozovny.

 

"Traktory" na dálnici

Zákon č. 13/1997 Sb.
Zákon o pozemních komunikacích
§ 4
Dálnice
(1) Dálnice je pozemní komunikace určená pro rychlou dálkovou a mezistátní dopravu silničními motorovými vozidly, která je budována bez úrovňových křížení, s oddělenými místy napojení pro vjezd a výjezd a která má směrově oddělené jízdní pásy.
(2) Dálnice se podle svého určení a dopravního významu rozdělují na dálnice I. třídy a dálnice II. třídy.
(3) Dálnice je přístupná pouze silničním motorovým vozidlům, jejichž nejvyšší povolená rychlost není nižší, než stanoví zvláštní předpis.


Zákon č. 56/2001 Sb.
Zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích
§ 2
Základní pojmy
(1) Silniční vozidlo je motorové nebo nemotorové vozidlo, které je vyrobené za účelem provozu na pozemních komunikacích pro přepravu osob, zvířat nebo
věcí.
(2) Zvláštní vozidlo je vozidlo vyrobené k jiným účelům než k provozu na pozemních komunikacích, které může být při splnění podmínek stanovených tímto zákonem na pozemních komunikacích provozováno.

ZVLÁŠTNÍ VOZIDLA
§ 78

(1) Zvláštní vozidla, jejich systémy, konstrukční části nebo samostatné technické celky lze dodávat na trh, pouze pokud je schválena jejich technická způsobilost, podléhají-li schválení technické způsobilosti podle tohoto zákona.

(2) Schválení technické způsobilosti podléhají

a) zvláštní vozidla, jejich systémy, konstrukční části nebo samostatné technické celky, na které se použije přímo použitelný předpis Evropské unie upravující schvalování vozidel kategorií T, C, R a S30),

b) pracovní stroje samojízdné, pracovní stroje nesené, pracovní stroje přípojné, výměnná tažená zařízení, vozidla určená především pro jízdu na sněhu, vozidla určená především pro jízdu v terénu, jednonápravové traktory a jejich přípojná vozidla, speciální tahače a jejich přípojná vozidla, přepravníky pracovních adaptérů a systémy, konstrukční části a samostatné technické celky těchto vozidel

c) systémy zvláštních vozidel, konstrukční části zvláštních vozidel nebo samostatné technické celky zvláštních vozidel, na které se použije mezinárodní smlouva v oblasti schvalování technické způsobilosti, kterou je Česká republika vázána).

 

Daň silniční

Zákonem č. 142/2022 Sb., který novelizoval kromě jiného zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, byly provedeny změny ve zdaňování vozidel. Tento zákon nabývá účinnosti od 1. 7. 2022, přičemž podle přechodných ustanovení se použije za celé zdaňovací období 2022, tj. má zpětnou účinnost od 1. 1. 2022. Pokud v průběhu zdaňovacího období roku 2023 byla provedena přestavba vozidla, která má vliv na výši silniční daně, k přestavbě se v daném zdaňovacím období nepřihlíží, změna výše silniční daně se promítne až do období následujícího. Dle novely zákony o dani silniční dochází ke změně výše silniční daně při přestavbě vozidla ve zdaňovacím období a silniční daň se počítá jako poměrná část zdaňovacího období při zohlednění nové výše daně po přestavbě vozidla.

Silniční daň se platí za:

Nákladní vozidla kategorie N2, N3 s největší povolenou hmotností alespoň 12 tun a jejich přípojná  vozidla kategorie O3, O4 s největší povolenou hmotností alespoň 12 tun určená výlučně k přepravě nákladů a registrovaná v ČR, a to bez ohledu na to, zda jsou používána k podnikání

Silniční daň se neplatí za:

Vozidlo s přidělenou zvláštní registrační značkou 
Vozidlo kategorie N zvláštního určení nebo
Terénní vozidlo kategorie N zvláštního určení nebo
Vozidlo kategorie O s karoserií DA (typicky návěs)

Návěs s označením druhu vozidla DA není po novele zákona o dani silniční předmětem daně.

Přestavbou dle výše uvedeného rozhodnutí MDČR dochází u tahačů návěsů ke změně v TP vozidla - kdy původní zápis BC Tahač návěsů je změněn na BA 99 Nosič výměnných nástaveb s úpravou pro tažení návěsů. Roční úspora na dani silniční po přestavbě u 2 nápravového tahače je ve výši 11.200,-- Kč, u 3 nápravového tahače 15.200,-- Kč. Zákon o dani silniční po novele stanoví sazby daně za nákladní automobily následovně:

Sazby pro vozidla typu N s karoserií BA, BB (vozidla po přestavbě dle HP-0425):

Počet náprav

Největší povolená hmotnost v tunách

Výše daně v Kč

nejméně

méně než

2

 

12

0  

12

13

800  

13

14

2300  

14

15

3200  

15

 

7200  

3

 

15

0  

15

17

1400  

17

19

2900  

19

21

3800  

21

23

5800  

23

 

9000  

4 a více

 

23

0  

23

25

3800  

25

27

6000  

27

29

9400  

29

 

14000  

 

Sazby pro vozidla typu N s karoserií BC, BD (tahač návěsů bez přestavby):

Počet náprav

Největší povolená hmotnost jízdní soupravy v tunách

Výše daně v Kč

nejméně

méně než

2

 

16

0  

16

18

400  

18

20

900  

20

22

2000  

22

23

2600  

23

25

4600  

25

28

8000  

28

31

8700  

31

33

12100  

33

 

18400  

3 a více

 

36

0  

36

38

11800  

38

40

16300  

40

 

24200  

 

Spojitelnost vozidel do soupravy z pohledu Vyhlášky č. 209/2018

Za vozidla kategorií M, N, L nebo Z lze připojit pouze vozidla kategorie S, pokud tak bylo stanoveno při schválení technické způsobilosti obou vozidel, nebo vozidla kategorie O (nákladní přívěs/návěs),

Za vozidla kategorií T, C nebo Z lze připojit pouze vozidla kategorie R nebo S, popř. O1, O2 při splnění dalších podmínek.

Vozidlo po přestavbě dle HP-0425 zůstává nákladní automobil, za vozidlo lze tedy zapojit nákladní návěsy kategorie O.

 

Odkazy

Informace k Zákonu č. 142/2022 Sb., který novelizoval kromě jiného zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční

ZDE

Obsahuje změny v zařazení nákladních vozidel a tahačů dle sazby daně.

 

 

 

Vyhláška č. 209/2018 Sb., o hmotnostech, rozměrech a spojitelnosti vozidel

ZDE

Obsahuje informace o spojitelnosti vozidel v jízdní soupravu.

 

 

 

Zákon č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích

ZDE

Obsahuje kategorizaci pozemních komunikací a podmínky jejich užívání.